Ελεγχόμενος φορέας:
Δήμος Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου
Αντικείμενο ελέγχου:
Έλεγχος εφαρμογής διατάξεων σχετικά με την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης από την αρμόδια οργανική μονάδα κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της.
Ευρήματα:
1. Ως προς το θεσμικό πλαίσιο
- Για αυθαίρετα σε τόπους χαρακτηρισμένους ως ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους δεν υφίσταται διάταξη καθορισμού εγκριτικής διαδικασίας κατά την υπαγωγή στους νόμους αυθαιρέτων.
- Ο κώδικας νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομίας δεν αφορά στους χαρακτηρισμένους ως ιδιαίτερου φυσικού κάλλους τόπους.
- Ο πληθυσμός ενός Δήμου ως το αποκλειστικό στοιχείο για τον καθορισμό της ελάχιστης στελέχωσης Υπηρεσίας Δόμησης προκύπτει ανεπαρκές ως κριτήριο οριζόντιας εφαρμογής σε όλη τη χώρα.
2. Ως προς τη λειτουργία του Δήμου
Μη εναρμόνιση με τις κείμενες διατάξεις (παρ. 1 άρθ. 13 ν. 4727/2020) περί διαχείρισης των δημοσίων εγγράφων αποκλειστικά μέσω Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών.
3. Ως προς τις ενέργειες της Δημοτικής Αρχής αναφορικά με την οικεία Πολεοδομία
Η Απόφαση Δημάρχου περί επ’ αόριστο άσκησης παράλληλων καθηκόντων από υπαλλήλους σε διαφορετικές οργανικές μονάδες του ίδιου φορέα δεν συνάδει με τις προβλεπόμενες (άρθ. 35 ν. 3584/2007) προϋποθέσεις του χρόνου διάρκειας και της αναγκαίας αιτιολογημένης απόφασης αρμοδίου οργάνου.
4. Ως προς το Γραφείο Αυθαιρέτων Κατασκευών και Επικινδύνων
Ο μοναδικός υπάλληλος που ασχολείτο, στην πράξη, με τον έλεγχο των αυθαιρέτων κατασκευών ήταν ένας, ο οποίος συγχρόνως ασκούσε και καθήκοντα Αν. Προϊσταμένου Δ/νσης και Τμήματος.
5. Ως προς τη διαχείριση των εισερχομένων
- Ο μεγάλος όγκος εισερχομένων εγγράφων σε συνδυασμό με τη διαπιστωμένη υποστελέχωση και την παράλληλη άσκηση καθηκόντων, καθιστούν αδύνατη τη διαχείριση αυτών.
- Δεν διασφαλίζεται ο εντοπισμός και η κατά προτεραιότητα εξέταση εκείνων των υποθέσεων που είτε πρέπει να διεκπεραιωθούν εντός αποκλειστικών προθεσμιών, είτε πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα (π.χ. αιτήματα δικαστικών Αρχών).
6. Ως προς την εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου περί αυθαιρέτων κατασκευών
- Η μη ορθή υπηρεσιακή εφαρμογή των προβλεπόμενων διατάξεων και ο μη αποτελεσματικός και έγκαιρος έλεγχος των υφιστάμενων αυθαιρέτων, συνδυαστικά, όχι μόνο δεν αναστέλλουν την εκτέλεση νέων αυθαιρεσιών, αλλά συμβάλλουν στην εμπέδωση κλίματος ατιμωρησίας της πολεοδομικής παραβατικότητας και οδηγούν στην πλημμελή κρατική εποπτεία του ελέγχου της αυθαίρετης δόμησης.
- Η υποστελέχωση της υπηρεσίας, η εσφαλμένη κατανόηση του θεσμικού πλαισίου και η πλημμελής εφαρμογή της διοικητικής πρακτικής οδηγεί – μεταξύ άλλων - σε μη επιβολή των αναλογούντων προστίμων και κατά συνέπεια σε απώλεια δημοσίων εσόδων.
- Λόγω των διαπιστωμένων δυσλειτουργιών του Γραφείου Αυθαιρέτων Κατασκευών και Επικινδύνων που αποδίδονται σε αντικειμενικούς παράγοντες.
Προτάσεις:
Περί άρσης των υφιστάμενων λειτουργικών αστοχιών
- Επανεξέταση και αποκατάσταση της νομιμότητας συγκεκριμένων εκδοθεισών διοικητικών πράξεων.
- Ορθή εφαρμογή των διατάξεων του θεσμικού πλαισίου περί αντιμετώπισης αυθαίρετης δόμησης.
Η έκθεση ελέγχου διαβιβάστηκε:
1. Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) αναφορικά με:
2. Στο Υπουργείο Εσωτερικών αναφορικά με την επανεξέταση των προϋποθέσεων πλήρωσης ελάχιστης στελέχωσης του άρθρου 97α του ν. 3852/2010, συνεκτιμώντας και άλλους κρίσιμους παράγοντες, πέραν του πληθυσμιακού.