Διαδικτυακή Ημερίδα της ΕΑΔ με θέμα: «Διαδικτυακές Απάτες στην εποχή του COVID-19 και τρόποι αντιμετώπισής τους»

Στη διαδικτυακή ημερίδα που διοργάνωσε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας χθες 08.02.2021 με αφορμή την Hμέρα ασφαλούς διαδικτύου με θέμα: «Διαδικτυακές απάτες στην εποχή του covid-19 και τρόποι αντιμετώπισής τους», περισσότεροι από 280 επαγγελματίες από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις μορφές διαδικτυακής απάτης αλλά και να ακούσουν πρακτικούς τρόπους πρόληψης και προστασίας από αυτές.

Τη συζήτηση χαιρέτησε ο Διοικητής της ΕΑΔ κ. Άγγελος Μπίνης, ο οποίος μίλησε για τις πρακτικές απάτης που συνδέονται με την πανδημία και γενικότερα τις καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και φυσικών καταστροφών. Στη συνέχεια τοποθετήθηκαν ο Προϊστάμενος Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος κ. Βασίλης Παπακώστας, ο Διευθυντής Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής Επεξεργασίας & Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου - Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς στη Γ.Γ. Εμπορίου κ. Σπυρίδων Περιστέρης, η Πρόεδρος Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου/GR.ECA. κ. Κατερίνα Φραϊδάκη, ο Γεν. Διευθυντής Ελλ. Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου/GR.ECA. κ. Στέλιος Πετρίδης, ο κ. Αλέξανδρος Λεούσης, Μέλος Δ.Σ. Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου/GR.ECA., ο κ. Γιώργος Αυγουστίδης, συνιδρυτής της εταιρείας Skroutz Α.Ε. και ο κ. Χρήστος Τόπακας, Senior Director – Group Chief Information Security Officer - Όμιλος Τράπεζας Πειραιώς. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος – ρ/φ παραγωγός Χριστίνα Βίδου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν εντυπωσιακή είναι η αύξηση που παρουσιάζουν οι διαδικτυακές απάτες εν μέσω πανδημίας με τους καταναλωτές να εμφανίζονται ελλιπώς ενημερωμένοι για το πώς μπορούν να προστατευθούν αλλά και για το πού πρέπει να κάνουν τη σχετική καταγγελία.

Συγκεκριμένα από τις τοποθετήσεις των ομιλητών είχε ενδιαφέρον η αναφορά του κ. Παπακώστα για τη συγκυρία της πανδημίας που έχουν εκμεταλλευτεί οι επιτήδειοι λέγοντας χαρακτηριστικά πως «η αναγκαστικά γρήγορη προσαρμογή του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σε αυτό το νέο περιβάλλον που δημιούργησε η πανδημία δημιούργησε σειρά από “ευκαιρίες” για τους απατεώνες, δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν υπήρξε η κατάλληλη ενημέρωση και εκπαίδευση των χρηστών των διαδικτυακών υπηρεσιών»

Ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του κ. Περιστέρη ο οποίος τόνισε πως «το παράνομο εμπόριο για τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και το Υπουργείο Ανάπτυξης αποτελεί ζήτημα εθνικής ασφάλειας διότι αφορά την εθνική οικονομία, τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια του καταναλωτή», ανέφερε ακόμα πως οι απάτες που αφορούν το ηλεκτρονικό εμπόριο ξεπερνούν αυτές του φυσικού εμπορίου ενώ παρατηρείται ότι έχουν «ανθίσει» οι πωλήσεις μέσα από τα social media. Μεγάλο ενδιαφέρον είχε το παράδειγμα του κ. Περιστέρη με e-shop το οποίο πουλάει μηχάνημα που υποτίθεται ότι θεραπεύει τον κορονοϊό.

Η κ. Φραϊδάκη αναφέρθηκε στο κομμάτι των αγορών σημειώνοντας ότι «είναι σημαντικό ο καταναλωτής να μπορεί να εμπιστευθεί τα ηλεκτρονικά καταστήματα».

Ο κ. Λεούσης μίλησε για την αξιοπιστία που προσδίδει στο ηλεκτρονικό κατάστημα το trustmark το οποίο είναι το σήμα αξιοπιστίας και αξιολόγησης των ηλεκτρονικών καταστημάτων προσφέροντας στους καταναλωτές και τα e-shop εγγύηση και προστασία από παράνομες πρακτικές .

Ο κ. Πετρίδης μίλησε για τη συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης για την έκδοση οδηγού προστασίας των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές.

Ο κ. Αυγουστίδης αναφέρθηκε στον στόχο του skroutz να γίνουν οι ηλεκτρονικές αγορές αξιόπιστες και προχώρησε στην ανάλυση στατιστικών στοιχείων σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως «το skroutz αποτελεί τη νούμερο 1 πλατφόρμα διαδικτυακών αγορών στην Ελλάδα με 9εκ. μοναδικούς χρήστες το μήνα»

Ο κ. Τόπακας μίλησε για την αύξηση που παρατηρείται λόγω της πανδημίας στο fishing (ηλεκτρονικό ψάρεμα), υποκλέπτοντας είτε στοιχεία που αφορούν ηλεκτρονική τραπεζική είτε πιστωτικές κάρτες και αναφέρθηκε στη στενή συνεργασία της τράπεζας Πειραιώς με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και την τράπεζα της Ελλάδος υπό την αιγίδα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών όπου ειδική επιτροπή καταγράφει πως κινείται η αγορά και στη συνέχεια ενημερώνει τον κόσμο.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η ενότητα διάδρασης με το κοινό, το οποίο με τη διαδικασία της ψηφοφορίας μέσω της πλατφόρμας mentimeter, σε ποσοστό 12% απάντησε πως έχει πέσει θύμα διαδικτυακής απάτης εν μέσω πανδημίας, ποσοστό 22% απάντησε ότι προχώρησε σε καταγγελία, και ότι θα επέλεγαν να καταγγείλουν κάποιο περιστατικό στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, το συνήγορο του Καταναλωτή και τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.